Mijn zomer op een rijtje! - Reisverslag uit Privas, Frankrijk van Quirinne Gierkink - WaarBenJij.nu Mijn zomer op een rijtje! - Reisverslag uit Privas, Frankrijk van Quirinne Gierkink - WaarBenJij.nu

Mijn zomer op een rijtje!

Door: Quirinne

Blijf op de hoogte en volg Quirinne

21 Augustus 2015 | Frankrijk, Privas

Mijn tijd hier is écht voorbij gevlogen! Alweer mijn laatste dag en blog vanuit de Franse Ardèche. Een kleine opsomming van het leergeld hier..

Verschillen Nederland en Frankrijk:

- Fransen schreeuwen echt verschrikkelijk veel, vaak overbodig en kei hard. Ik ben er niks vergeleken bij!
- Franse kinderen worden een stuk strenger opgevoed dan de Nederlandse kinderen (mede door al dat geschreeuw, en er werd zelfs bij het zwembad een kind door de ouders geslagen omdat het niet gehoorzaamde. Niemand keek er van op?), maar de Franse peuters rennen nog wel 's avonds om half 12 over de camping terwijl de Nederlandse peuters allang liggen te slapen.
- Natuurlijk de uitgebreide eetgewoontes hier: vaak en veel! Waar wij in de middag alleen ons bammetje met hagelslag eten eten zij gewoon alvast hun eerste warme avondmaal, om dat na de urenlange borrel van de namiddag rond 9 uur in de avond weer te herhalen.
- En dat terwijl ik op school had geleerd dat Fransen het raar schijnen te vinden dat Nederlanders de hele dag door eten. Het enige wat ik hier hoor is 'ON VA MANGER!!!!!' en of ik wel genoeg eet. Bien sûr madame.
- Je kunt een afspraak inclusief tijdstip maken bij de Franse huisartsenpost, maar wie het eerst daar aankomt wie het eerst maalt. Je wordt niet opgeroepen zoals in Nederland. Ook de duur van afspraken variëren tussen de 5 en 45 minuten (in plaats van de gebruikelijke 10 minuten tijdens het spreekuur) wat voor belachelijk lange wachttijden (en irritatie) zorgt. Alles op zijn tijd in het zuiden..
- Franse doktoren roepen snel dat je vanalles hebt, om je vervolgens 10 verschillende -overbodige- medicijnen voor te schrijven. Om niet gek te lijken vermelden ze wel op het briefpapier voor de apotheek waar de desbetreffende arts medicijnen gestudeerd heeft.

Dingen die ik heb geleerd:

- Rust en privacy waarderen!!!!
- Een fles wijn openen aan de tafel van de campinggasten, zonder de kurk doormidden te breken in de fles
- Serveren met een vol dienblad zonder het over een campinggast heen te laten vallen
- Juiste bedragen aanslaan op een langzame kassa en gasten die enkel een ijsje willen kopen niet 20 euro ervoor laten betalen omdat ik er heilig van overtuigd ben dat het klopt
- Dat Fransen een heel stuk vriendelijker zijn dan dat men in Nederland denkt, zolang hun trots niet geschaad word natuurlijk ;-)\
- Eten op tijd weggooien als ik het niet meer ga opeten (hihi week 2)
- Hoe ik Fransen uit kan maken voor alcoholisten door zelf een mooie blunder te zijn begaan
- Hoe ik ruzies tussen Franse broertes en zusjes kan oplossen (maar écht!) Ik heb nog nooit zo vaak de woorden 'ARRÊT LA' en 'ATTENCION' uitgeroepen!
- Hoe ik op een vriendelijk manier aan kan geven dat ik iets graag zou willen (hé pap en Tine das een leuke voor thuis ;-)) Wel in het Frans dan.
- Hoe ik orde kan houden en de rust bewaar tussen een groep kleine apen in de miniclub (lees: hoe ik de baas kan zijn, een iets minder leuke voor thuis hihi)
- 'Vriendelijk' vloeken in het Frans (als het überhaupt al bestaat)
- Hoe ik een hele zomer op pizza, patat, rosé, croissantjes en stokbrood kan leven
- Nog heel veel andere dingen, maar niet de meest onbelangrijke: hoe ik 2 maanden met leuke en minder leuke dingen, alleen in het buitenland overleef! Team4Animation, merci beaucoup voor de zomer én ervaring van mijn leven!

Nouuuuuuuujaaa alleen.. Er zijn vooral in het begin aardig wat telefoontjes naar huis gegaan omdat ik éven niet meer wist wat ik moest doen. Dus ook een paar credits naar mijn lieeeeve lieve ouders ;-)

Morgen (of vannacht) vertrek ik in alle vroegte naar het TGV station in Valence. Op Schiphol zou er een verassing voor me klaar staan, maar papi heeft de boel al verklapt ;-) Dat de verassing er al een beetje af is ben ik niet minder blij want ik heb heeeeeeeeeeel veel zin om iedereen weer te zien!! TOT GAUW!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Quirinne

Ik ben Quirinne, 18 jaar oud en ga deze zomer werken als animatrice op een camping in Zuid-Frankrijk. Ik houd een blog bij om mijn familie en vrienden op de hoogte te houden van mijn avonturen!

Actief sinds 30 Juni 2015
Verslag gelezen: 1078
Totaal aantal bezoekers 5024

Voorgaande reizen:

03 Juli 2015 - 24 Augustus 2015

Werken in Frankrijk!

Landen bezocht: